Obiectivele Comisiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii în anul şcolar 2023 – 2024 au fost următoarele:
OBIECTIV FUNDAMENTAL
Implementarea unui sistem de management al calităţii bazat pe o politică, o structură organizată şi o documentaţie care să permită monitorizarea, evaluarea, intervenţia preventivă şi îmbunătăţirea continuă a calităţii.
OBIECTIVE GENERALE
- Corelarea politicii de asigurare a calităţii în educaţie cu orientările promovate la nivel naţional, european şi mondial
- Asigurarea predării, învăţării şi cercetării de calitate în scopul dezvoltării personale şi profesionale a elevilor
- Realizarea unui proces educativ de calitate
- Dezvoltarea unei culturi a calităţii în unitatea de învăţământ atât la nivelul personalului didactic cât şi al elevilor
OBIECTIVE SPECIFICE
- Îmbunătățirea continuă a procesului instructiv – educativ
- Buna relaţionare a actorilor procesului educativ
- Optimizarea calităţii ofertei educaţionale realizate de unitatea şcolară şi a nivelului standardelor educaţionale atinse de elevi
- Optimizarea procesului de formare continuă a cadrelor didactice
- Asigurarea distribuirii informaţiilor privind cultura calităţii
- Stabilirea criteriilor şi iniţierea analizei şi evaluării pe baza criteriilor de calitate pe discipline, catedre, nivele
- Asigurarea feedback-ului din partea elevilor, părinţilor şi personalului şcolii
- Asigurarea informării şi evaluarea satisfacţiei grupurilor semnificative de interes (elevi, părinţi, cadre didactice, comunitate locală)
- Revizuirea şi optimizarea politicilor şi strategiilor educaţionale la nivelul unităţii şcolare
- Propunerea măsurilor de optimizare a calităţii educaţiei oferite de unitatea şcolară
La începutul anului şcolar 2023-2024, echipa managerială a școlii a asigurat permanența şi coerenţa autoevaluării activităţii prin numirea unei Comisii de Evaluare şi Asigurare a Calităţii şi prin crearea unui cadru formal în care să se desfăşoare acţiunile de autoevaluare.
Componența CEAC în anul școlar 2023-2024 este:
- Responsabil – prof. Raluca-Elena Cîrnaru
- Membru – prof. Maria-Manuela Gheorghe
- Membru (cu atribuții de secretar) – prof. Elena Neculăescu
- Membru – prof. Nadia-Alina Dumitrescu
- Reprezentantul părinților – Maria Moreanu
- Reprezentantul Consiliului Local – înv. Vasile Iordache
- Reprezentant sindicat – Octavian-George Dincă
Pe baza analizei făcute s-a întocmit raportul de autoevaluare pe anul școlar 2022-2023 și planul de îmbunătățiri pentru anul curent, acesta fiind în concordanță cu planurile de activitate ale fiecărei comisii. În acest sens, s-au stabilit strategiile de eliminare a punctelor slabe evidențiate la nivelul fiecărei comisii, punându-se accent pe valorizarea performanțelor obținute și optimizarea activităților la nivelul fiecărei discipline.
Atribuţiile generale ale CEAC pentru anul şcolar 2023 – 2024:
– gestionează dovezile, elaborează şi aplică procedurile operaționale elaborate;
– întocmeşte planul de îmbunătăţire, raportul de autoevaluare, formularele periodice de monitorizare internă;
– păstrează legătura cu ARACIIP;
– informează permanent cadrele didactice asupra sistemului de asigurare a calităţii;
– se întâlnesc lunar în şedinţe de lucru în scopul diseminării observaţiilor privind observarea lecţiilor;
– dezbat calificativele obţinute;
– identifică punctele tari şi punctele slabe;
– propun şi implementează proiecte în scopul creşterii calităţii activităţii pe diverse domenii de interes.
Pentru anul școlar în curs s-a propus:
- cererea de evaluare instituțională periodică către ARACIP;
- îmbunătățirea practicilor pedagogice în vederea creșterii promovabilității la examenele naționale;
- reducerea absenteismului și prevenirea abandonului școlar;
- eficientizarea procesului de învățare și transformarea acestuia într-un proces activ- participativ;
- monitorizarea și autoevaluarea calității procesului educativ prin urmărirea realizării standardelor;
- dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, perfecționarea managementului instituțional și dezvoltarea culturii parteneriatului;
- dezvoltarea capacității instituționale a unității.
În anul şcolar 2023- 2024, s-au desfăşurat în cadrul CEAC următoarele activităţi:
- În luna septembrie:
– s-a stabilit componenţa CEAC;
– s-a întocmit Planul de Îmbunătăţire;
– s-au stabilit strategii în vederea monitorizării interne lunare;
– actualizarea bazei de date ale Platformei ARACIP;
– actualizarea datelor (Plan operational, Plan de activităţi, Matricea responsabilităţilor, Regulament CEAC, organigrame);
– completarea documentelor CEAC (Proceduri);
– revizuirea Regulamentului de funcţionare CEAC;
– stabilirea responsabilitătilor membrilor CEAC şi constatarea necesităţii alocării de noi resurse umane pentru acoperirea nevoilor reale ale comisiei;
– s-a verificat administrarea testelor de evaluare inițială și inițierea planurilor remediale întocmite în urma administrării testelor.
- În luna octombrie:
– a fost realizat Raportul Anual de Evaluare Internă RAEI;
– s-au prelucrat: Raportul de Autoevaluare al unităţii, Proceduri, Fişe de progres, Fişe de observaţie a lecţiilor, Exemple de bune practici, Rapoartele de activitate şi Planurile operaţionale (formate noi), portofoliile profesorilor, catedrelor şi comisiei CEAC;
– analiza descriptorilor de performanţă structurate pe cele 7 principii
- Pe parcursul lunilor noiembrie-decembrie s-au verificat o parte din portofoliile catedrelor didactice, s-a verificat corectitudinea completării cataloagelor
- În luna ianuarie s-au verificat o parte din portofoliile diriginților, s-a verificat notarea ritmică și parcurgerea materiei după primele două module
Activitatea comisiei a avut în vedere faptul că sistemul de asigurare a calităţii trebuie să devină un instrument fundamental al dezvoltării instituţionale și profesionale arătând unde se pot aduce îmbunătăţiri, astfel încât acestea să devină ţinte strategice pentru dezvoltarea ulterioară a școlii.
Pe parcursul ultimelor 3 module, membrii comisiei s-au preocupat de completarea dosarului comisiei, urmărind documentaţia elaborată de Inspectoratul Scolar Judeţean și de A.R.A.C.I.P. și de cunoastere a acesteia, de elaborarea unor proceduri pentru diverse activităţi, de întocmirea raportului anual de evaluare internă a calităţii.
S-au actualizat datele referitoare la şcoala noastră pe platforma https://calitate.aracip.eu
În acest sens:
- au fost introduse pe platformă rezultatele obţinute în urma centralizării chestionarelor aplicate părinţilor şi elevilor, chestionare obligatorii pentru finalizarea RAEI pentru anul școlar 2023-2024
- au fost actualizate datele de pe platformă referitoare la personalul didactic din unitatea noastră
- s-a completat pe platformă secţiunea referitoare la evaluarea unităţii şcolare pe baza indicatorilor existenţi la toate cele trei cicluri de învăţământ existente: preşcolar, primar şi gimnazial
- s-au introdus activităţile de îmbunătăţire a calităţii preconizate pentru anul şcolar 2023-2024
- s-a iniţializat RAEI pentru anul şcolar 2023-2024
S-au făcut informări periodice în Consiliul de Administrație și Consiliul Profesoral. S-au aplicat procedurile de monitorizare internă.
În lunile februarie-mai 2024 s-a monitorizat prin observare directă: activitatea managerială, secretariatul și contabilitatea, etc., asigurarea unui climat de siguranță, inițierea și derularea unor proiecte la nivelul școlii, formarea cadrelor didactice, asigurarea resurselor materiale, realizarea interasistențelor.
În aprilie 2024, am avut vizita comisiei ARACIP, care s-a finalizat cu un punctaj foarte bun și cu calificativul FOARTE BINE.
Pe tot parcursul anului s-au adunat materiale pentru a fi încărcate pe platforma A.R.A.C.I.P.
La final anului școlar s-au analizat rezultatele obţinute de elevii claselor a VIII-a la Evaluarea Naţională 2023-2024 de către profesorii de limba şi literatura română şi matematică.
S-a realizat baza de date cu parcursul absolvenţilor, conţinând repartizarea pe licee şi profile a elevilor care au absolvit clasa a VIII-a în anul şcolar 2023-2024.
La finalul anului școlar elevii au primit chestionare, pe tema activităților de predare-învățare-evaluare și a gradului de satisfacție a acestora referitor la activitatea profesorilor și a școlii în anul școlar 2023-2024.
Chestionarele au urmărit:
– gradul de satisfacere a părintilor în legătură cu serviciile oferite de grădiniță;
– analiza inter-relaţionării resurselor umane;
– analiza utilizării metodelor de evaluare;
– analiza utilizării resurselor la clase;
– analiza activităţii Comisiei pentru Evaluarea şi Asigurarea Calităţii;
Pe baza acestor analize urmează să se realizeze un plan de îmbunătățire a activității în anul școlar următor.
Analiza SWOT a activităţii comisiei
- PUNCTE TARI
- obținerea calificativului FOARTE BINE în urma vizitei ARACIP din aprilie 2024
- completarea portofoliului comisiei cu documentaţia necesară
- elaborarea de chestionare
- întocmirea raportului anual de evaluare internă a calităţii pentru anul scolar 2022- 2023 la termenul stabilit
- procedurile elaborate sunt în număr mare
- PUNCTE SLABE
- există deficiențe în monitorizarea activităților
- lipsa de dezinteres a unor părinţi faţă de evoluţia la învăţătură şi purtare a elevilor
- AMENINŢĂRI
- munca în această comisie necesită un volum foarte mare de timp și datorită supraîncărcării cu alte activităţi școlare și extrașcolare există posibilitatea ca să nu fie îndeplinite toate sarcinile
- OPORTUNITĂŢI
- disponibilitatea cadrelor didactice și a conducerii de a sprijini activitatea acestei comisii
- întâlnirile frecvente de câte ori este cazul între cadrele didactice şi părinții elevilor
- Soluţii posibile:
- elaborarea unor propuneri de îmbunătăţire a monitorizării activităţilor desfășurate pentru a se putea realiza o evaluare internă cât mai corectă;
- o mai bună colaborare a membrilor comisiei cu toate cadrele didactice, cu consiliul părinţilor pentru a ușura și eficientiza munca acestei comisii;
- aplicarea și valorificarea în continuare a chestionarelor de identificare a gradului de satisfacţie a beneficiarilor în legătură cu serviciile oferite de școală;
- centralizarea exemplelor de bună practică oferite de reprezentanţii catedrelor şi popularizarea acestora.