Școala Gimnazială ,,ION MAREŞ“ Vulcana-Băi
Str. A.I. CUZA nr. 85, VULCANA-BĂI, DÂMBOVIŢA
CIF 29144101
Tel. 0371388663
e-mail: vulcanabai@scolidb.ro
Nr.2791/09.11.2021
PROIECT DE VOLUNTARIAT
IMPLEMENTAT ÎN CADRUL STRATEGIEI NAȚIONALE DE ACȚIUNE COMUNITARĂ
LOCAŢIA: Vulcana-Băi, județul Dâmbovița
ECHIPA DE PROIECT:
Cadru didactic coordonator
Prof. Nadia-Alina DUMITRESCU
MEMBRI:
Prof. Elena NECULĂESCU
Prof. Alina -Vasilica PETRESCU
Prof. Sara VODĂ
Prof. Maria-Iuliana MIHAI
Prof. Maria-Manuela GHEORGHE
Prof. Valeria-Ștefania NEMUȚ
Prof. Silvia CRUCERU
Prof. Daniela-Maria ANASTASE
Prof. Raluca-Elena CÎRNARU
Prof. Gabriela IONESCU
Prof. Rebeca-Denis PREDA
- Elevi voluntari: 66
Beneficiari: 43
DESCRIEREA PROIECTULUI
- TITLUL PROIECTULUI: „Dăruiește din ceea ce știi”, în cadrul Campaniei ”Pentru că ne pasă!”
- SCOP: Încurajarea implicării voluntarilor în acțiuni de ajutorare a colegilor lor, care întâmpină dificultăți de învățare, precum și în acțiuni de dezvoltare personală.
3.OBIECTIVE:
– implicarea elevilor în activități de voluntariat, cu scopul conștientizării beneficiului acestora pentru colegii care întâmpină dificultăți de învățare;
– identificarea problemelor întâmpinate în învățare de către elevii beneficiari și găsirea unor soluții pentru remedierea acestora;
– cultivarea spiritului de ajutorare celui aflat în dificultate;
– creșterea stimei de sine și a încrederii în forțele proprii;
- PERIOADA DE DESFĂŞURARE: noiembrie 2021 – august 2022
- GRUP ŢINTĂ/ BENEFICIARI: 8 elevi (nivel PREȘCOLAR), 26 elevi (nivel PRIMAR) și 10 elevi (nivel GIMNAZIAL), elevi cu rezultate slabe la învățătură, o parte dintre ei provenind și din medii defavorizate.
- DESCRIEREA ACTIVITĂŢILOR
Activitatea numărul: |
1 |
Titlul/ domeniul activității : |
Pregătirea activităților / selectarea grupelor de voluntari/ identificarea beneficiarilor |
Perioada desfășurării: |
noiembrie 2021 |
Participanți: |
11 profesori voluntari |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
Prof. Nadia-Alina DUMITRESCU |
Locul desfășurării: |
Plaforma Meet |
Resurse necesare: |
Computer, internet, prezentări power-point |
Strategii de realizare: |
|
Modalități de evaluare: |
interviu |
Descrierea activității: (Acțiuni / activități concrete; ) Prezentarea activităților din anul școlar 2021-2022, selectarea elevilor voluntari și formarea echipelor de lucru. Pregătirea planului de acțiune, stabilirea obiectivelor și a activităților ce vor fi desfășurate. Rezultate așteptate: organizarea grupelor de elevi voluntari și beneficiari și a activităților care vor fi desfășurate.
|
Activitatea numărul: |
2 |
Titlul/ domeniul activității : |
„În minunata lume a basmelor” |
Perioada desfășurării: |
Decembrie 2021 |
Participanți: |
26 elevi voluntari și 23 elevi beneficiari (Ciclul primar) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
Prof. pt. înv. primar ( 4 cadre didactice) |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Youtube, foarfecă, coli colorate, lipici, |
Strategii de realizare: |
Conversația, dramatizarea, predicția, exercițiul |
Modalități de evaluare: |
Observare sistematică, aprecieri verbale |
Descrierea activității: elevii vor desfășura activități ce vor viza dezvoltarea nivelului de literație. Astfel, vor un text la prima vedere, respectând intonația şi punctuația; vor realiza predicții pornind de la informațiile aflate anterior; vor rezolva exercițiile solicitate, demonstrând înțelegerea conținutului textului; vor răspunde la întrebări, dovedind înțelegerea conținutului textului dat, vor dramatiza o scenă preferată din text; vor reprezenta prin desen fragmentul preferat. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: Citirea coerentă, conștientă și expresivă, realizarea unor lucrări artistico-plastice, sentimentul de satisfacție a unei reușite personale atât a voluntarului, cât și a beneficiarului
|
Activitatea numărul: |
3 |
Titlul/ domeniul activității : |
Lectura – o „cool-tură”(Invitație la lectură) |
Perioada desfășurării: |
Decembrie 2022 |
Participanți: |
18 elevi voluntari și 12 elevi beneficiari ( Ciclul gimnazial) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
3 cadre didactice ciclul gimnazial |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Cărți, materiale de citit, texte literare |
Strategii de realizare: |
Conversația, predicția |
Modalități de evaluare: |
Aprecieri verbale |
Descrierea activității: Elevii voluntari vor citi cu voce tare textul la prima vedere, iar beneficiarii vor dovedi înțelegerea textului citit. Vor răspunde la întrebări care vizează înțelegerea textului. Săptămânal, elevii voluntari vor ajuta la nevoie elevii beneficiari. Rezultate așteptate: Conștientizarea importanței cititului, îmbunătățirea abilităților de comunicare, stimularea imaginației, interesul față de lectură.
|
Activitatea numărul: |
4 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Matematica – o provocare a minții” |
Perioada desfășurării: |
Ianuarie 2022 |
Participanți: |
18 elevi voluntari și 12 elevi beneficiari ( Ciclul gimnazial) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
3 cadre didactice ciclul gimnazial |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Fișe de lucru, creioane, piese geometrice |
Strategii de realizare: |
Explicația, demonstrația, conversația, problematizarea |
Modalități de evaluare: |
Aprecieri verbale |
Descrierea activității: (Acțiuni / activități concrete) Elevii voluntari îi învață pe beneficiari metode de rezolvare a exercițiilor și problemelor, prin aplicații diverse, pe înțelesul acestora. Săptămânal, elevii voluntari vor ajuta la nevoie elevii beneficiari. Rezultate așteptate: înțelegerea rezolvării problemei propuse, pregătirea sistematică (remedială), sentimentul de satisfacție a unei reușite personale atât a voluntarului, cât și a beneficiarului.
|
Activitatea numărul: |
5 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Cartea mea preferată” |
Perioada desfășurării: |
Ianuarie 2022 |
Participanți: |
10 preșcolari voluntari și 4 preșcolari beneficiari |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
2 educatoare |
Locul desfășurării: |
GPN „Albă ca Zăpada” Vulcana-Băi- sala de clasă/online |
Resurse necesare: |
Plastilină, bloc de desen, acuarele, pensule, cărți, imagini, etc |
Strategii de realizare: |
Desene, acte de donație |
Modalități de evaluare: |
Galerie foto, lucrări practice |
Descrierea activității: (Acțiuni / activități concrete; ) Educatoarea prezintă copiilor mai multe cărți, copiii își aleg cartea preferată din „GRĂDIBIBLIOTECĂ”, educatoarea citește povestea. După lectura educatoarei urmează o activitate practică (pictură, modelaj, colaj), în funcție de tema poveștii aleasă de copii. La o altă activitate (ca activitate remedială), voluntarii vor realiza „Cartea preferată” împreună cu beneficiarii. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: produsele activității, copii mulțumiți de activitatea desfășurată.
|
Activitatea numărul: |
6 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Contează pe mine” |
Perioada desfășurării: |
Februarie 2022 |
Participanți: |
18 elevi voluntari și 12 elevi beneficiari ( Ciclul gimnazial) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
3 cadre didactice ciclul gimnazial |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Texte la prima vedere, probleme, fișe de lucru individualizate |
Strategii de realizare: |
Observare sistematică, predicția, exercițiul |
Modalități de evaluare: |
Aprecieri verbale |
Descrierea activității: Elevii voluntari oferă exemple de bună practică despre organizarea timpului și metodele lor de învățare eficientă. Elevii beneficiari vor citi corect și cursiv un text (la diferite discipline) la prima vedere și vor gândi independent (în funcție de ritmul propriu de învățare). Vor răspunde la întrebări, astfel dovedind înțelegerea textului dat și vor viziona filmulețe cu tehnici de învățare eficiente. Săptămânal, elevii voluntari vor ajuta la nevoie elevii beneficiari. Rezultate așteptate: Realizarea unui plan: „10 metode care te ajută să înveți mai ușor”
|
Activitatea numărul: |
7 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Să ne cunoaștem mai bine!” |
Perioada desfășurării: |
Februarie 2022 |
Participanți: |
18 elevi voluntari și 12 elevi beneficiari (Ciclul gimnazial) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
3 cadre didactice ciclul gimnazial |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Coli de scris, instrumente de scris |
Strategii de realizare: |
Masă rotundă |
Modalități de evaluare: |
Aprecieri scrise/verbale |
Descrierea activității: Fiecare elev desenează pe o coală un simbol care îl reprezintă, fără a-și scrie numele. Apoi, scrie pe o foaie o problemă pe care o întâmpină la școală. Foile vor circula în sensul acelor de ceasornic. Elevii vor scrie posibile soluții în scopul rezolvării problemei. Foaia respectivă trebuie să ajungă înapoi la persoana de la care a pornit problema. Rezultate așteptate: prezentarea posibilelor soluții de abordare a problemelor pe care le pot întâmpina elevii și care influențează situația la învățătură.
|
Activitatea numărul: |
8 |
Titlul/ domeniul activității : |
„La mulți ani, mămica mea!” |
Perioada desfășurării: |
Martie 2022 |
Participanți: |
10 preșcolari voluntari și 4 preșcolari beneficiari |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
2 educatoare |
Locul desfășurării: |
GPN „Albă ca Zăpada” Vulcana-Băi- sala de clasă / online |
Resurse necesare: |
Laptop, youtube, cărticele cu poezii |
Strategii de realizare: |
Explicația, conversația, memorizarea |
Modalități de evaluare: |
Observația sistematică |
Descrierea activității: (Acțiuni / activități concrete; ) Pentru pregătirea serbării online dedicată mămicilor, copiii voluntari vor ajuta copiii beneficiari să învețe mai ușor cântecelele sau poezia care le este atribuită. Vor repeta de mai multe ori, supravegheați de educatoare. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: Copiii beneficiari vor reuși mult mai ușor să învețe poezia pentru mama.
|
Activitatea numărul: |
9 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Și eu pot!” |
Perioada desfășurării: |
Martie 2022 |
Participanți: |
26 elevi voluntari și 23 elevi beneficiari (Ciclul primar) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
Prof. pt. învățământ primar (4 cadre didactice) |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Laptop, videoproiector, boxe, diplome-cărticică/inimioară |
Strategii de realizare: |
Observația, conversația, exercițiul. |
Modalități de evaluare: |
Observarea sistematică |
Descrierea activității: Vizionare de ppt cu poezii despre mama. Elevii beneficiari aleg poezia, elevii voluntari îi ajută să o memoreze. Beneficiarii susțin un concurs de recitare, iar voluntarii acordă recompense. *poezii/cântece Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: recitări expresive/interpretare corectă
|
|
|
|
Activitatea numărul: |
10 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Pe urmele iepurașului” |
Perioada desfășurării: |
Aprilie 2022 |
Participanți: |
12 elevi voluntari și 4 elevi beneficiari (Preșcolar) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
2 educatoare |
Locul desfășurării: |
GPN ”Paradisul copiilor”, Vulcana de Sus și GPN „Albă ca Zăpada” Vulcana-Băi |
Resurse necesare: |
Coli colorate, creioane colorate |
Strategii de realizare: |
Explicația, conversația, exemplul |
Modalități de evaluare: |
Aprecieri verbale |
Descrierea activității: Activitatea debutează cu discuții despre tradițiile și obiceiurile Pascale. Copiii fac cunoștință cu obiectivele activității, cu materialele pe care le vor folosi în timpul lucrului precum și cu tehnica de lucru. Cu degetele pricepute, cu creativitate și imaginație vor reuși să realizeze felicitări de Paște. Copiii care nu vor reuși să finalizeze felicitările, vor fi ajutați și îndrumați de ceilalți colegi voluntari. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: expoziție cu lucrările copiilor și fotografiile făcute în timpul derulării activității. |
Activitatea numărul: |
11 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Fantezie și talent” |
Perioada desfășurării: |
Aprilie 2022 |
Participanți: |
26 elevi voluntari și 23 elevi beneficiari (Ciclul primar) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
Prof. pt. înv.primar ( 3 cadre didactice) |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Materiale specifice artelor vizuale și abilităților practice, laptop, videoproiector, boxe |
Strategii de realizare: |
Explicația, exercițiul, conversația, turul galeriei |
Modalități de evaluare: |
Observarea sistematică, proba practică |
Descrierea activității: Învățătoarea proiectează un ppt cu modele diferite, cu lucrări, cu decorațiuni diverse pe ouă și felicitări pascale. Elevii aleg modelele, materialele. Voluntarii ajută beneficiarii în realizarea felicitărilor. Se realizează turul galeriei, recompense. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: realizarea unor lucrări originale, interesante. |
Activitatea numărul: |
12 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Personajul meu preferat” |
Perioada desfășurării: |
Mai 2022 |
Participanți: |
12 elevi voluntari și 4 elevi beneficiari (Preșcolar) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
Educatoarele claselor de preșcolari |
Locul desfășurării: |
GPN ”Paradisul copiilor”, Vulcana de Sus și GPN „Albă ca Zăpada” Vulcana-Băi |
Resurse necesare: |
umane: părinți, educatoarea materiale: cărți, hârtie, culori. |
Strategii de realizare: |
activitate artistico-plastică |
Modalități de evaluare: |
Fotografii, produsele activității |
Descrierea activității: Preșcolarii vor reprezenta prin desen personajul preferat ajutați de voluntari. Stimularea creativității acestora. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: Prin intermediul activităților desfășurate atât beneficiarii cât și voluntarii vor dezvolta abilității sociale, de comunicare și de relaționare.
|
Activitatea numărul: |
13 |
Titlul/ domeniul activității : |
„Matematica – o provocare a minții” |
Perioada desfășurării: |
Mai 2022 |
Participanți: |
26 elevi voluntari și 23 elevi beneficiari (Ciclul primar) |
Parteneri: |
|
Responsabili de activitate: |
Prof. pt. înv. primar ( 3 cadre didactice) |
Locul desfășurării: |
Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus/ sala de clasă |
Resurse necesare: |
Laptop, videoproiector, fișe de lucru, recompense |
Strategii de realizare: |
Conversația, explicația, exercițiul, jocul |
Modalități de evaluare: |
Observarea sistematică |
Descrierea activității: Elevii vizionează 2 ppt-uri interactive, cu calcule și cu probleme în versuri, cu jocuri matematice. Elevii voluntari pun întrebări încrucișate beneficiarilor. Se creează un clasament, cu recompense, pe baza răspunsurilor corecte. Săptămânal, se desfășoară și alte activități remediale. Rezultate așteptate: Cât mai mute răspunsuri corecte, din partea elevilor beneficiari.
|
Activitatea numărul: |
14 |
Titlul/ domeniul activității : |
„La mulți ani, copile drag!” |
Perioada desfășurării: |
Iunie 2021 |
Participanți: |
66 elevi voluntari și 43 elevi beneficiari (Preșcolar, Primar, Gimnazial) |
Parteneri: |
Părinții |
Responsabili de activitate: |
Toate cadrele didactice voluntare |
Locul desfășurării: |
GPN ”Paradisul copiilor”, Vulcana de Sus și GPN „Albă ca Zăpada” Vulcana-Băi, Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi și Școala Gimnazială „Vlad Țepeș” Vulcana de Sus |
Resurse necesare: |
Cărți pentru donare, coli colorate, creioane, carioci, materiale reciclabile |
Strategii de realizare: |
Explicația, conversația |
Modalități de evaluare: |
Observarea sistematică |
Descrierea activității: (Acțiuni / activități concrete; ) Fiind în preajma Zilei de 1 iunie, copiii voluntari vor dona câte o carte pentru beneficiari. Se vor realiza felicitări cu mesaje pentru voluntari. Rezultate așteptate: Donare de carte, felicitări de mulțumire
|
Activitatea numărul: |
15 |
Titlul/ domeniul activității : |
Bilanț/ Evaluarea proiectului |
Perioada desfășurării: |
Iulie – august 2022 |
Participanți: |
66 elevi voluntari și 43 elevi beneficiari (Preșcolar, Primar, Gimnazial) |
Parteneri: |
Cadrele didactice voluntare |
Responsabili de activitate: |
Coordonatorul proiectului |
Locul desfășurării: |
Platforma meet |
Resurse necesare: |
laptop |
Strategii de realizare: |
Masă rotundă |
Modalități de evaluare: |
Chestionare de satisfacție |
Descrierea activității: (Acțiuni / activități concrete) 1. Descrie ceea ce ai simțit pe parcursul desfășurării proiectului; 2. Definește voluntariatul; 3. Spune printr-un cuvânt sentimentul pe care l-ai avut pe parcursul desfășurării activităților Rezultate așteptate: |
CALENDARUL ACTIVITĂȚILOR:
ACTIVITATEA |
PERIOADA DE DESFĂŞURARE |
||||||||
NOI. 2021 |
DEC. 2021 |
IAN. 2022 |
FEB. 2022 |
MAR. 2022 |
APR. 2022 |
MAI 2022 |
IUN. 2022 |
IUL- AUG 2022 |
|
1. Pregătirea activităților/selectarea grupelor de voluntari; identificarea beneficiarilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. „În minunata lume a basmelor” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lectura – o „cool-tură”(Invitație la lectură) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.„Matematica – o provocare a minții” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„Cartea mea preferată” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. „Te ajut să înveți mai ușor” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„Să ne cunoaștem mai bine!” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.„La mulți ani, mămica mea!” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„E ziua ta, mămico ! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. „Pe urmele iepurașului” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„Fantezie și talent” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. „Personajul meu preferat” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.„Matematica – o provocare a minții” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. „La mulți ani, copile drag!”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Bilanț/ Evaluarea proiectului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coordonator local SNAC, Director,
Prof. Nadia-Alina DUMITRESCU Prof. Daniela-Maria ANASTASE